Racerapporter 2017

2017-09-24 Summering av säsongen 2017

Under alla år jag har kört folkrace/rallycross så har jag kört med Volvo 140/240. Har den senaste tiden tänkt att det skulle vara kul att prova något annat. Kanske en Ford Sierra? Lite mindre och lättare än en Volvo 240. Så jag började smida planer på att bygga en sådan bil. Men som av en slump kom det ut en 2150 Sierra på blocket i aug 2016 med Volvomotor. Köpte bilen utan motor men med tillhörande Ford växellåda. Under vintern lyfte jag dit min Volvomotor och gjorde om lite småsaker på bilen.

Har under året kört 5 rallycross och 3 racingspecialtävlingar. Har väl inte blivit några topplaceringar. Har för det mesta hållit mig i mitten av resultatlistorna. Ungefär samma placeringar som då jag körde Volvo.
Dock så känns det kul att köra med en bil som ingen annan har. I övre norras distrikt är det bara jag som kör Ford Sierra, än så länge 

Till nästa säsong så blir det väl inte några större förändringar, ska dock lämna bort motor och växellåda på genomgång i vinter. Preliminär tävlingskalender 2018, blir is-sm, rallycross DM, samt någon sprinttävling.


2017-09-16/17 Racingspecial Umeå/Vännäs

Umeå 16/9
Åk 1: Det hade regnat av och till hela natten, så banan var blöt. De Cooperdäck jag åker är vanliga sommardäck. Så jag hade nästan ingen fäste. Hade den sämsta tiden av alla i min klass (7 startande) 1:55:53

Åk 2: Nu var det lite torrare på banan och jag fick till körningen lite bättre. 1:51:42.

Åk 3: Nu var asfaltpartierna torra och man kunde stå på betydligt mer. tiden blev 1:48:36

Nu räknas den bästa tiden och jag placerade mig på en 5: plats.

Vännäs 17/9
Samma startfält i min klass som dagen tidigare, 7 startande

Åk 1: Körde ganska försiktigt runt banan och det tiden blev 1:12:94. 5:e tid

Åk 2: Banan hade börjat torka upp så man kunde gasa på lite mer men gjorde bort mig i en kurva och tappade dyrbar tid. 1:10:65. 5:e tid

Åk 3. Fick till körningen riktigt bra och körde på min snabbaste tid för dagen 1:08:38. Det räckte totalt till en 3:plats.


2017-09-02 Nordic RX 4 Kalix

Racerapport från Nordic RX Kalix
Ett hyfsat startfält med 24 startande i min klass.

Kval 1: Fick inte riktigt till körningen, tappade främst tid i velodromen. Bilen orkade knappt på 3:an växel. Tiden blev 2:38:20, en 18:e tid

Kval 2: Jag provade att köra på 2:an växel i velodromen. Och då gick det bättre. 2:36:46. En 14:e tid

Kval 3: Lyckades att ta starten och låg i ledning nästa hela heatet. dock så passerade en medtävlande mig på sista varvet. 2:34:93, en 18:e tid.

Med dessa kvalresultat så blev det ingen finalkörning, jag kom på en 17:e plats av 24 startande


2017-07-25 Nordic RX 3 Lycksele

Kval 1: Tog starten och var en liten stund i ledning när heatet rödflaggades. Omstart och kom inte iväg lika bra som tidigare. Körde dåligt och tiden blev 2:44:96

Kval 2: Nu gick det lite bättre och lyckades förbättra min tid till 2:42:36

Kval 3: Ytterligare en förbättring av tiden, 2:41:14

Med dessa kvalresultat så blev det ingen final jag kom på en 23:e plats av 34 startande.
Nu när jag har kört 5 tävlingar med bilen så har jag märkt att jag har rätt dåligt med fäste med drivhjulen på gruset. Ska prova att byta fjädrar bak, så får vi se om det blir någon skillnad.


2017-07-21 Racingspecial Boden

Åk 1: Jag körde sprinten ifjol och bansträckningen var snarlik, så jag kunde köra på i ett ganska bra tempo. Tiden blev 3:47:72.

Åk 2: Försökte att åka fortare och jag lyckades med att minska tiden med ca 1 sek. 3:46:59

Åk 3: Nu gick det ännu bättre, på 3/4 delen av bansträckningen så gick det jättebra kände att nu kunde nog man få en mycket bättre tid. Men på slutet gjorde jag 2 stora missar, körde alldeles för fort i 2  gruskurvor och hamnade ut i det lösa underlaget. Det driver på rätt dåligt där. Tiden blev ju också därefter. 3:49:34.

Nu räknas den bästa tiden av 3 åk så jag kom på en 4:e plats av 7 startande


2017-07-16 Norrlandsveckan final Piteå

Till denna tävling fick jag  sponsring på startavgiften av Fordens tidigare ägare . Tusen tack Björnsholms Rör och service AB.

Kval 1: Hade alldeles för högt varvtal i starten, spann bort mig och lämnade startplattan på sista plats. Lyckades köra om en medtävlande och passerade mållinjen på en 5: plats. Tid 2:48:12.

Kval 2: Sänkte varvtalet till ca 5 tusen. Åter igen så spann det bara när starten gick. Hamnade direkt på efterkälken och var sist över mållinjen. Tid 2:48:28

Kval 3: Nu provade jag att hålla 4 tusen i starten, nu gick det betydligt bättre. Kom iväg på en 2:a plats. Höll den placeringen hela heatet. Förbättrade tiden med ca 5 sekunder, 2:43:75.

Det var ett stort startfält i min klass, 46 st. Med mina kvalresultat så kom jag på en 29:e plats. Är nöjd med den placeringen med tanke på att detta är 3:e tävlingen med Forden.


2017-06-17 Nordic RX 2 Vännäs

Kval 1: Höll varvtalet kring 6 tusen i starten. Fick en kanonstart och var på 2:a plats efter startrakan. Höll den placering hela heatet. En 8:tid

Kval 2: Åter igen ett högt varvtal i starten. Kommer iväg bra, men gör några småmissar under heatet. En 16:e tid

Kval 3: Nu har det regnat så banan är blöt. Spinner bort mig totalt i starten. Lyckas köra om några medtävlande och kör över mållinjen på en 4:e plats. En 17:e tid.
Med dessa kvalresultat så blev det ingen semifinal, totalt kom jag på en 16:e plats av 24 startande

Detta var min 2:a tävling med Forden. Jag håller på att känna mig mer bekväm med bilen. Lite träning skulle inte skada, får se om det blir något av det…..
Hur som helst så är bilen hel, bara lite småpyssel att göra inför nästa tävling som blir i Piteå 16/7.


2017-06-03: Nordic RX 1 Luleå

Dags för årets 1:a tävling, nu med ny bil. En Ford Sierra med Volvo motor ,samma motor som jag hade i Volvon som jag tidigare tävlande med.
Till denna tävling så hade jag knappt provkört bilen så mina förhoppningar var att får köra alla 3 kval och att undvika sista platsen. I min klass var det 22 startande.

Kval 1: Har inte riktigt bekantat mig med bilen,  och snurrade i en kurva på slutvarvet. Tiden blev inte så bra, 19:e.

Kval 2: Nu gick det bättre, gjorde inga större missar och det blev en 7: tid

Kval 3: När man har kört en Volvo med servostyrning i flera år, så är det en liten omställning att köra Forden som inte har servostyrning. Tappade ratten rejält under kval 3, så jag förlorade lite tid på det. 13:e blev det i alla fall.

När alla kval var körda så låg jag på en 13:plats, de 12 bästa får köra semifinaler. Så jag blev 1:a reserv in i final ( ifall någon/några av de 12 bästa inte kan köra final, så får placering 13 och nedåt gå in som reserver). Det var en medtävlande som hade kört sönder bilen och då fick jag köra semifinal. I den semifinalen kom jag på en 4: plats.

Jag är helnöjd med tävlingen, hade inga förväntningar att få köra någon final med den nya bilen.