Racerapporter 2009

09-10-03 Mikaeliracet Vilhelmina
Det var ursprungligen tänkt att jag skulle köra med folkracebilen den här tävlingen, men fick erbjudandet att köra uppvisning med rallycrossbilen. Det fanns möjlighet att både köra tävling med folkracebilen och uppvisning med rallycrossbilen. Det gick inte att frakta ytterligare en bil till Vilhelmina. Så det blev att köra uppvisning med rallycrossarn.
Väl framme på Sibirien raceway så fick vi veta att rallycrossbilarna skulle köra 2 gånger, vi var 4 st som skulle köra.
Det var rätt kul att få köra med rallycross bilen på en bana där man förut bara kört med folkracebilen. Var rätt halt på banan så det gick väl lite väl brett i vissa kurvor, men det är väl bra då man kör uppvisning eller..?
Detta var det sista körningen för den här säsongen, nu är det bara att ladda batterierna till nästa år.

09-09-19 Folkrace final inlandscupen Lycksele
Denna blir den 2:a folkracetävlingen för mig i år. Det hade regnat rätt friskt på fredagen men på lördagen så det blev uppehåll och det var ju tur, det är aldrig kul att att köra tävling i regn. När jag gick runt tävlingsbanan innan start så syntes det att det hade regnat rätt bra under fredagen, det var rätt blött på vissa ställen.
I det 1:a kvalet kom jag dåligt med i starten, det var rätt halkigt och det var ganska svårkört. Låg på 5:e plats just innan målgång. En annan medtävlande hade snurrat i sista kurvan och jag körde över som 4:e man, men en annan förare i heatet hade också fått svart flagg så jag hamnade på en 3:e plats.
I det 2:a kvalet så kom jag iväg bra i starten och låg länge på en 2:plats tills jag tog alternativspåret, då var det en som passerade mig och jag kom på en 3:e plats i heatet.
Till det 3:e kvalet så hade banan torkat upp så det var mycket bättre fäste än tidigare. Körde över mållinjen som 4:man men vinnaren i heatet glömde att köra alternativspåret, så han blev utesluten ur det heatet. Så jag kom på 3:e plats igen.
I kvalen så hade jag 3 stycken 3:e placeringar och det räckte till C-final. När jag körde ner på startplatten så började bilen gå dåligt, trodde något tändstift slagit igen. När starten gick så kom jag knappt iväg så orkeslös var bilen. Provade dock att köra men bilen orkade knappt att gå framåt så jag bröt efter 1 varv.
Det fel som var på bilen var att fördelarlocket hade lossnat, vilket skitfel…. måste ha skakat loss under det sista kvalet.
Jag är dock nöjd med denna tävling, lyckades att kvala till final och bilen är hel till nästa tävling som blir i Vilhelmina den 3:e Oktober

09-09-12 Rallycross DM/FM Luleå
Detta är årets sista DM/FM rallycrosstävling, och nu verkar det som att jag har fått bilen att gå som den ska. Har rengjort förgasarna och ändrat i bestyckningen. Var och provkörde bilen innan tävling och nu gick den rent. Efter den obligatoriska träningen på rallycrossbanan så var det bara att konstatera att jag har alldeles fel utväxling för Luleås bana. 2:ans växel är lite för låg och 3:ans är lite för hög. Nu skulle man haft en bakaxel med lägre utväxling.
I det första kvalet körde jag dåligt, var ute i lösgruset och bommade en del växlingar, blev sist i heatet.
Det andra kvalet gick bättre till jag snurrade i en kurva, blev inte heller någon topplacering i det heatet heller.
I det sista kvalet så gick det mycket bättre och jag hade kontakt med flera bilar under hela heatet.
Ja detta blev nog sista tävlingen med 140:in, kommer under nästa säsong att köra med 240:in som jag köpte för några veckor sen.

09-09-05 Folkrace final Laitis cup Skellefteå
Ja detta är den första folkracetävlingen för mig i år. Innan hade jag tillbringat en hel del tid i garaget. För att få bilen tävlingsklar så har jag bytt framvagn och lagat motorn (bytt topp, 1 kolv och motorblocket). Det gick hårt åt bilen i fjolårets sista tävling.
Till denna tävling så var det ett stort startfält, lite över 100 startande.
I kval 1 och 2 så körde jag över mållinjen som 3:a och i det sista blev jag 2:a. Detta räckte inte till final, jag fick ihop 13 poäng och det krävdes 14 för C-final.
Men jag är ändå nöjd med denna tävling, bilen gick som den skulle och körningen gick bra. Bilen fick jag behålla och det behövs bara lite småriktning till nästa folkracetävling som blir i Lycksele den 19 sept.

09-08-15 Rallycross DM/FM Lycksele
Ja denna gång så bär det av till Lycksele, detta är första gången jag kör rallycross där. Denna bana ligger närmast Sorsele så jag har ju ”bara” 15 mil dit.
Det är obligatorisk träning innan första start och under den så gick bilen inte riktigt bra, den bluddrade när man skulle belasta motorn låter som bränsleproblem igen!!!. Konstigt bilen gick ju bra då jag var och provkörde den innan tävlingen.
I depån så skruvade jag loss munstycken och provade att blåsa ren dom.
Under kvalen så gick bilen inte bra, får inte nog med bensin ibland och med en motor som inte ger full effekt så blir man sist i alla kval.
Detta blev ju nästan som en repris av Älvsbyn, inte så kul… så nu till nästa tävling i Luleå (5/9) så ska jag demontera förgasarna och rengöra dem ordentligt.

09-08-08 Rallycross DM/FM Älvsbyn
Före tävlingen så hade jag justerat flottörnivån i förgasarna, hade också varit och provkört bilen en liten sväng och den gick som den skulle. Väl framme i Älvsbyn så var det mycket varmt ca +24, det skulle bli mycket varmt i bilarna. Under den obligatoriska träningen (2 varv) så gick bilen som den skulle men det skulle snart bli ändring på det. Så under de 3 kvalen så gick bilen bra i ca 1/2 varv och sen bluddrade motorn (när motortempen nådde 95 grader), något bränsleproblem. Provade mellan kvalet att kolla bränsletryck byta nålventiler och bränslepump, detta hjälpe inte.
Då man inte har en motor som ger full effekt så blev jag sist i alla heat.
Ja denna tävling blev ju ingen höjdare, kunde åter igen se att man var bland de sista i resultatistan.
Men jag har nog hittat felet, eftersom kylaren sitter bak så går det två kylarrör fram till motorn. Och bland dessa rör så ligger också bränsleröret, så troligtvis har bensinen kokat och det har blivit ånglås. Därav har motorn nästan inte fått något bränsle alls. Ja detta fel har jag aldrig haft på bilen förut, har ju fungerat sen jag köpte bilen. Men man ju har aldrigt kört tävling i sån hetta förut.
Till nästa race (15/8) i Lycksele så ska jag jag dra om bränsleröret, hoppas då att bränsleproblemen försvinner.

09-07-23 Racing Special Lycksele
Till denna tävling så har jag bytt bakfjädrar och stötdämpare, får väl se om det blir någon skillnad.
Då man kör racingspecial så kör man ensam en slinga på tid, denna tävling kördes inte på motorstadion utan på Lilltjärns industriområde. Vädergudarna var inte heller på min sida idag heller det regnade hela tävlingen.
Slingan kördes 4 ggr och bästa tid räknades, 1:a körningen så körde jag ganska försiktigt och kände på banan. Vid den 2:a körningen så började bilen att bluddra vid full effekt, får inte nog med bensin. Så till den 3:e körningen så justerade jag flottörnivån på förgasarna. Bilen gick bra nästan hela slingan.
I den 4:e körningen så gick bilen bra ca 1/4 av banan, då började den gå dåligt, bränsleproblem igen.
Ja denna tävling fick man dras med en del problem med bränsle till förgasarna. Blir att riktigt kolla upp förgasare, bränslepump och filter till nästa tävling
Fästet bak kändes dock bättre efter fjäder och stötdämparbyte, men det får man ju riktigt prova på nästa rallycrosstävling

09-07-21 Rallycross DM/FM Piteå
Väl framme i Piteå så regnade lite grann så det blev att köra på blöt bana. Inte så kul men det är ju bara att gilla läget.
I det 1:a kvalet så snurrade jag i en kurva och i min iver att försöka hinna ikapp de övriga så körde jag alldeles för fort i vissa kurvor och höll på att köra av banan flera gånger.
Det 2:a kvalet tog jag det lugnare och fick en bättre tid än i det 1:a kvalet. Till det 3:e kvalet så hade det slutat att regna och banan började torka upp, lyckades köra på en ännu bättre tid. Denna tävling gick väl sådär, lyckades dock att undvika sista plasten.
Till denna tävling så hade jag köpt nya bakdäck i hopp om att få bättre fäste på banan, men nya däck hjälpte inte mycket. Troligtvis har jag haft för hårda fjädrar och för mjuka stötdämpare baktill på bilen. Har pratat med en del rallycrossbekanta och de flesta säger att man ska ha mjuka fjädrar och hårda stötdämpare. Så det blir att prova på det till nästa tävling.

09-07-04 Rallycross DM/FM BK Dundret(Gällivare)
Som jag tidigare nämnde så har jag till denna tävling bestyckat om förgasarna. Några nya däck blev det inte, de blev skickade från Stockholm på måndagen (30/6) och på fredagen hade de än inte kommit fram. Så det blev att köra på ”gammdäcken”.
Någon sovmorgon blev set då absolut inte denna lördag, det är ju 33 mil till Gällivare så jag for hemifrån kl 03.00. På Dunderbanan har jag aldrig kört förut så jag for dit med målsättningen att undvika samma placering som i Skellefteå.
I det första kvalet så hängde jag hyfsat med. låg och skuggade ett par bilar. I det andra så överkörde jag det gick brett och inte speciellt snabbt. Det tredje gick ganska bra men bommade ett par växlingar och tappade tid på detta.
Men jag nådde mitt mål, jag kom på 12:e plats av 17 startande

09-06-21 Rallycross DM/FM Skellefteå
Nästa tävling för säsongen blir rallycross i Skellefteå.
Det 1:a kvalet gick sådär körde dåligt och fick ingen bra tid. 2:a kvalet gick lite bättre men fick inte riktigt flyt i körningen. 3:e kvalet gick inte heller så bra, lyckades inte förbättra min tid från 2:a kvalet.
Detta var en tävling som kändes som stolpe ut, Hade inget flyt i körningen och dåligt fäste i kurvorna. Bilen gick mest på tvären överallt. Då är det ingen sensation att man kom på sista plats. Men det är bara att ta nya tag till nästa tävling som blir i Gällivare den 4/6. Till den tävlingen ska jag prova att köra på nya bakdäck samt att bestycka om förgasarna.

09-06-13/4 Back-SM/RM Nalovardo
Ja då är det dags för årets 1:a tävling och det blir på hemmaplan. Jag hade ursprungligen anmält mig i inbjudningsklassen för 2150 rallycrossbilar. Vi var 3 i den klassen, men lagom till tävlingsdax så hade de andra avanmält sig och det var bara jag kvar. Så jag tog beslutet att köra med klass 3 (rallycross 2400). Ingen chans att ta några tätplaceringar i den klassen men det är inte kul att köra ensam i en klass.
I det första åket så gick det ganska bra och jag fick en tid på 1:08:35. Andra åket så körde jag fortare i kurvan just innan spekaertornet, fick en jättesladd i utgången av kurvan och höll på att köra av. Tiden blev 1:14:05.
Tredje åket körde jag försiktigare i kurvan där jag förut höll på att åka av och kom i mål på tiden 1:10:60.
Nu är det i Back-SM/RM så räknas den bästa av 3 tider och jag kom på en näst sista plats i deltävling 3.
På söndagen så var det deltävling 4 och det småregnade hela dagen. Eftersom jag kör med enhetsdäck (vanliga somardäck) som man kör med i rallycross DM/FM så var det mycket dåligt fäste på det blöta underlaget. Det första åket gick relativt bra och jag fick tiden 1:12:51. Det blev också den bästa tiden för dagen för under åk 2 och 3 så lyckades jag inte köra fortare.

09-03-07 Iskul på hjul tävling isköret Luleå
Nu är det dags för årets första tävling, och det blir med min nybyggda Volvo 245. Iskul på hjul är en varvloppstävling på isbana och man kör 4 tim. Nu kör man inte ensam utan man ingår i ett lag på 4-8 personer varav en av motsatt kön. Bilarna ska vara otrimmade med störtbåge enligt folkracereglementet. I mitt lag var vi 4 personer som körde
Till tävlingen så blev det 14 lag som skulle köra, två klasser är det också nämligen bakhjulsdrivet och framhjulsdrivet. Nu var det bara 2 lag i den bakhjulsdrivna klassen änmälda, nämligen mitt lag och en kompis lag, Volvo 245 mot Volvo 244. Det var ju bra, nu kunde vi sämst bli 2:a…..
Väl framme i Luleå så kändes man lite malplacerad med Volvon. Den syntes som ett slagskepp om man jämförde med konkurrenternas bilar, det var små framhjulsdriva bilar typ vw golf.
Nu till själva tävlingen, det var jag körde första passet och jag hängde med rätt bra de första 5 varven. Eftersom alla kör med vanliga vinterdäck så blir isen polerad j och fästet blir sämre. När det var dags för förarbyte så hade de flesta framhjulsdrivna bilarna passerat mig.
Under resten av tävlingen så körde mina lagkamrater stabilt och vi kunde efter 4 timmar ta målflagga på en 9:e placering. Vi vann bakhjulsdrivna klassen, ett varv före den andra bakhjulsdrivna bilen.