Racerapporter 2008

08-10-04 Rallycross/Folkrace Skellefteå
Detta är den sista tävlingen för säsongen. Denna tävling var en kombinerad folkrace och rallycross tävling. Vi var ca 10 st 2150 och 2 st supernationella i rallycross klassen.
När jag kom fram på banan på morgonen så regnade det och banan var mycket blöt. Det var ju ju inget roligt, det får vara vilken bana som helst men det aldrig kul att köra på blöta och geggiga banor. Att det var halkigt märkte man på träningen, man gled mest omkring som en smörklick i en het stekpanna.
Vi i rallycrossklasserna körde efter folkracebilarna och då var det lite bättre fäste på banan. Körningen i kvalen gick inte så bra, varken chaufför eller bil var på topp. Jag körde i mål som sista man i alla 3 kval
Rallycrossbilen gick inte riktigt som den skulle, kändes orkeslös. Detta kan nog bero på jag att motorn har nog tappat i kompression och effekt efter varmgången i Kalix.
Så nu under vintern så ska bil och motorn få sig en rejäl översyn.

08-09-27 Mikaeliracet Folkrace Vilhelmina
Det blev en del plåtknack och svetsning och riktning för att får bilen klar till denna tävling. Det blev ju en del göra efter Lyckseletävlingen.
Det var ett stort startfält i Vilhelmina med lite över 100 startande, med förare från Piteå i norr till Östersund i söder.
I det första kvalet kom jag iväg ganska bra men blev utträngd i utkant i den första kurvan, hamnade nästan sist i kvalet. Lyckades köra upp mig någon placering men i den sista kurvan på det tredje och avslutande varvet försökte jag att klämma mig före en medtävlande. Gick inte så bra så jag körde rakt över några stora och höga banmarkeringar. Det small rätt bra under bilen.
I depån upptäckte jag att framvagnen fått sig en rejäl smäll och den undre spindelleden vänster undre bärarm hade lossnat. Detta hann jag inte laga till det andra kvalet så det blev att lämna ”walk over” .
Till det tredje kvalet så var bilen OK. Låg på en stabil 2:a plats på de andra varvet när bilen började gå dåligt, kände precis som att ett tändstift slagit igen. På det avslutande och tredje varvet så tvärdog bara motorn och det kom ut en stort vitt moln ur avgasröret. Nu var det bara att ta bärgning till depån.
Ja idag blev det ingen final, möjligtvis till en jumbofinal om det funnits någon. Tog mig i mål i bara ett heat.
Vad det var för fel på motorn i bilen får man väl se då man skruvar sönder motorn, den går bara runt nått varv sen är det stopp. Inget hål i blocket eller vatten i oljan, men det är bara vatten i halva kylaren och vart har det vattnet tagit vägen??. Det känns som om detta ligger långt ner på priolistan, nu blir det att fixa till växellådan på rallycrossbilen till rallycrosstävlingen i Skellefteå den 4/10.

08-09-20 Höstracet Folkrace Lycksele
Nu blir det att nöta på ”skrotet” i Lycksele. Detta blir första gången jag kör där sen de har byggt om banan.
En trevlig överraskning var att det skulle köras 4 kval istället för 3, detta pga att det inte var så många startande. Ja vad kan man säga, man far ju på tävling för att får köra så mycket som möjligt.
Ja då till det första kvalet. Spann bort mig lite grann i starten körde lite dåligt i heatet, lyckades dock köra in på en 4:e plats. I det andra kvalet kom jag iväg bättre, det gick nu bättre att köra runt banan och jag lyckades knipa en 3:e plats. Tredje kvalet kom jag iväg jättebra i starten och låg på en 2:a plats tills en lång asfaltkurva. Höll alldeles för hög fart in i kurvan och bilen gick upp på två hjul och la sig på sidan. Gled ca 5-10m på sidan tills bilen stannade, ja det är väl vad en del säger om Volvo 140, så dålig väghållning att den skrapar taklisten i kurvorna!!!! Ja detta var ju precis som jag gjorde!!!!=) Naturligtvis fick jag bryta detta kval.
I det fjärde kvalet var jag piskad att få till en bra placering för att ha chans på final, väl på startplattan så är vi bara tre stycket som skulle köra. Det var en del som har kört sönder och avanmält sig. Lyckade ta starten och kunde hålla 1:a platsen till mål.
Mina kvalresultat räckte idag till C-final. Kom iväg bra när starten gick och tråcklade mig fram till en 2:a plats. När framförvarande gick in i alternativspåret på 2:a eller 3:e varvet gick jag upp i ledning. På det 5:e och sista varvet tog jag alternativspåret och hade sånt försprång att jag kom ut på banan på 1:a plats. Körde över mållinjen som vinnare.
I denna tävling så är det runner upp i finalerna, dvs att vinnaren i C-final får köra B-final och vinnaren i B-final får köra A-final.
Så nu var det bra att tanka bilen och köra B-final. I den första kurvan så var det jättetrångt så jag tog alternativ spåret på första varvet. Låg nu sist men avancerade på täten. Då på det andra varvet så körde jag ihop med en annan medtävlande, det blev en hård smäll på vänster framskärm och hjul. Efter detta blev bilen inte riktigt hundra (krökt undre bärarm). Puttrade runt resten av finalen. Det blev ändå en 4:e plats efter en del medtävlande fått bryta och fått svart flagg. Detta blev ju en lyckad tävling att får köra 4 kval och två finaler är ju inte helt fel.

08-09-13 September racet Folkrace Umeå
Ja denna gång bar det iväg till Bussjöbanan i Umeå. Hade till denna tävling förhoppning att få köra 3 kval, det blev ju bara kört 2,5 varv i Älvsbyn.
Startfältet till denna tävling var inte så stort det berodde nog på att det också kördes tävling i Ö-vik. Så till det första kvalet. Kom iväg dåligt när starten gick, hade alldeles för låga varv på motorn. Körningen gick bra passerade mållinjen på 3:e plats.
Andra kvalet kom jag iväg bättre i starten och lyckades placera mig 2:a i heatet.
Tredje kvalet gick ännu bättre, efter att några av mina medtävlande hade ”bråkat” om placeringar så kunde jag passera dem och komma 1:a i kvalet.
Mina kvalresultat räckte till en plats i A-finalen. När starten gick så kom jag iväg ganska bra på en en 3:e placering, beslutade mig att köra alternativspåret på det 1:a varvet, en Saab bakom mig tog också alternativspåret efter mig. På det andra varvet i en lång kurva så körde jag alldeles för fort och bilen gick upp på två hjul, det var ytterst när att bilen skulle lägga sig på sidan men den tippade över på hjulen igen. Saaben bakom mig hade liknande fart men lyckades inte hålla sig på hjulen utan den rullade på taket. Lyckades under resten av finalen köra upp mig till en 3:e plats.
Detta blev ju en lyckad tävling, att få köra A-final, och dessutom komma på en tredje plats var ju ett bra recept på en trevlig Lördag.

08-09-06 Rallycross DM/FM Älvsbyn
Till denna tävling hade jag pysslat med bilen. Har bytt toppackning på motorn och ändrat på framvagnsinställningen.
På träningen kändes bilen ganska bra, styrde bättre in i kurvorna än förut.
Banan i Älvsbyn är ganska snabb, så där passar bilens 4:88 bakaxelutväxling bra.
Ja då till det första kvalet. Kom iväg hyfsat i starten men körde in på alternativspåret just efter en annan medtävlande. Men jag tror han hade ett stort ägg under gaspedalen, alternativspåret gick i snigelfart. Så när man kom ut på banan var man sist. Lyckades på andra varvet köra upp mig på 5:e plats men på tredje och avslutande varvet så tappade jag alla växlar. En alltför häftig växling bidrog till att en styrpinne till växelföraren i växellådan hade gått av. Ingenting jag hade kunnat laga på plats så det var bara att avanmäla sig till de övriga kvalheaten. Detta var ju trist, hade förhoppningar att få köra alla 3 kval.
Nu får man plocka fram folkracebilen till nästa tävling som går av i stapeln i Umeå den 13 sept.

08-08-16 Rallycross DM/FM Kalix
Detta blir första gången jag kör i Kalix, denna bana är ju mest känd för sin velodromkurva.
Kom till tävlingen med ganska höga förhoppningar, har ju fått till de småproblem jag haft med motorn.
Banan i Kalix är ganska snabb och velodromkurvan var frän att köra igenom, full gas på 3:e växeln.
I det första kvalet kom jag iväg bra i starten men körde på fel växlar i en del kurvor, blev sist i heatet men fick en ganska bra tid.
Till det andra kvalet var jag överkörde jag ganska mycket och höll på att köra av banan flera gånger, blev sist igen i kvalet.
Efter målgång så tittade jag på tempmätaren, den visade 120 grader, jag körde fort till min depåplats och öppnade huven. En frostplugg hade lossnat och allt vatten hade runnit ut. Jag knackade dit en ny plugg och fyllde på vatten, startade motorn och fick ett jättestort tryck i kylsystemet. Jaha då har man blåst toppackningen och/eller då har toppen gått sönder. Kunde inget mera göra så det var ju bara att avanmäla sig.
Ja detta blev ju ingen höjdartävling, man kan så här i efterhand säga att det var ju lite klantigt att inte hålla ögonen på tempmätaren under kvalet.
Så nu väl hemma har jag lyft på toppen konstaterat att det är nog bara att byta toppackning. Ja vilken tur att toppen verkar har klarat sig, var inte så billig i inköp…. Så nu blir att beställa en ny toppackning och skruva ihop motorn.
Nästa tävling var tänkt att vara i Vännäs 080824, men den har blivit inställd. Så nästa tävling blir nog i Älvsbyn 6/9

08-08-02 Folkrace Rollecup Final Skellefteå
Detta är årets första folkracetävling, min bil är precis som i fjol. Den enda som är ändrat är att jag har målat den likadan som rallycrossbilen. Har lyxat lite så nu sitter det nya Åsa-Nisse folkrace däck på drivhjulen.
Det första kvalet gick jättebra, tog starten och kunde under hela heatet hålla 1:a platsen.
Andra kvalet kom jag iväg som 2:a, tog alternativspåret på näst sista varvet och kunde då gå upp i ledning när framförvarande gick in i alternativet. Höll ledningen till mål.
I denna tävling så räknas två bästa kval till kvalificering, så jag var rätt säker att få köra final. Så i det tredje kvalet tog jag det lugnt i den första kurvan, hamnade på en 4:e plats i början på heatet. Men under heatets gång var det någon som bröt och någon annan som fick svart flagg så jag kunde passera mållinjen på 2:a plats.
Mina kvalresultat räckte till A-final och jag tog målflaggan på en 4:e placering.
Denna tävling tycker jag gick mycket bra, hade förhoppningar att eventuellt få köra C-final. För att det gick bra på denna tävling kan nog bero på de nya däcken. Det är betydlig mer lättkört då man har bra grepp både i starten och sen på banan.
Nu var jag rätt säker på att jag skulle förlora bilen på anbud så jag la själv in ett bud på min bil. Döm om min förvåning när det var anbudsdragning, ett bud på min bil och det var mitt eget. Så nu har jag något att rejsa med på nästa folkracetävling.

08-06-22 Rallycross DM/FM Skellefteå
Till denna tävling har jag hittat felet på bilen. Jag hade byt en flottör i en förgasare men hade inte justerat flottörnivån, så motorn fick för alldeles lite bensin. Var och provkörde bilen innan tävling och nu gick den som den skulle.
Till denna tävling hoppades jag på torrt väder, och det var bra väder tills första start, då kom regnet och det regnade av och till hela dagen.
Det 1:a kvalet gick väl sådär, körningen stämde inte bra hade stora problem med hårnålskurvan tappade mycket tid där.
2:a kvalet gick bättre var iväg bland de första i starten, körde över mållinjen på 3:e plats.
3:e kvalet bommade jag lite i starten och kom iväg som sist. Lyckades inte att köra om någon och hamnade sist i heatet.
Klutmarksbanan passar inte min bli då det är blött. Eftersom jag kör med relativt hög slutväxel (4:88) så blir det att i många kurvor är 2:ans växel är lite för låg och 3:ans växel lite för hög. Jag får dåligt flyt i körningen.
Får väl se om det går bättre när det körs tävling på de andra banorna.

08-06-15 Rallycross RM/FM Skellefteå
Ja nu är det dags för årets första tävling. För den här säsongen har jag byggt en ny motor med förhoppningsvis bättre effekt än med den jag körde med i fjol.
Så här ser den nya motorn ut:
Volvo B21 (2149cc) balanserad vev och viktjusterade M-vevstakar.
Topp: 531 gjord av Axelsson Enginering
Förgasare: Dubbla weber 48:or

Då åter till tävlingen, under träningen så gick bilen bra ca 1/2 varv sedan började motorn att gå orent. Nått problem med förgasarna?? Provade till det första kvalet att ställa upp bränsletrycket. Kom iväg som trea i starten i det första kvalet, bilen gick bra i 1 varv då började den att gå lika dåligt som under träningen. Blev sist i heatet.
Ökade bränsletrycket ytterligare till det andra kvalet, tog starten men körde av i den andra kurvan och när jag kom ut på banan var jag sist. Bilen gick bra i ett varv, då började den att gå lika dåligt som förut.
Tredje kvalen gick inte heller bra, blev sist där också. Jag slutade på 14:e plats i tävlingen.
Ja så kan det gå då man inte provkör grejerna ordentligt innan tävling, troligtvis har jag för låg flottörnivå i förgasarna och då får motorn för lite bensin. Detta skulle man ju haft koll på men man är väl ingen ”guru” på Weber förgasare, men man lär sig… Till nästa tävling (Skellefteå 22 juni) ska jag nog ha fått ordning på grejerna.